مهارت های ارتباطی برای برقراری روابط اجتماعی ضروری است، چراکه انسان برای ادامه زندگی نیاز به برقراری رابطه با دیگر انسانها دارد. مهارت های ارتباطی اکتسابی بوده و شامل مهارتهای کلامی و غیرکلامی میشود که فرد باید آنها را یاد بگیرد و در روابط فردی، کاری، تحصیلی و … خود استفاده کند. اگر فرد در برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد مشکل داشته باشد، نمیتواند آنطور که باید موفق شود. مواردی همچون نداشتن اعتماد به نفس کافی از دلایل عدم برقراری ارتباط موثر است. اگر قصد تقویت مهارتهای ارتباطیتان را دارید در ادامه با ما باشید و یا از مشاوره تلفنی بهره بگیرید.
منبع : مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست
مهارت های ارتباطی
مهارتهای ارتباطی در واقع میزان توانایی فرد در انتقال اطلاعات به صورت موثر به دیگران را نشان میدهد. ارتباطی که میان دو نفر به صورت موثر و کارآمد برقرار شود، در نهایت روابط میان انسانها را بهبود میدهد.
هر انسان به کمک مهارتهای ارتباطی اطلاعاتی که در اختیار دارد را به شیوههای مختلفی به دیگر افراد منتقل میکند که در این فرآیند اطلاعات و شیوه انتقال آنها حائز اهمیت است.
در واقع اینطور میتوان گفت فردی که از مهارت های ارتباطی بهتری برخوردار باشد، شیوه صحیحتری را جهت انتقال اطلاعاتی که در ذهن دارد به کار میگیرد، تا تاثیر خود را بر روی طرف مقابل بگذارد.
اهمیت یادگیری مهارت های ارتباطی
از آنجایی که داشتن مهارتهای ارتباطی در ایجاد ارتباطات موثر فرد با دیگر انسانها تاثیرگذار است، یادگیری و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.
به عنوان مثال فردی که قصد ازدواج دارد، باید برای داشتن یک ازدواج موفق توانایی برقراری ارتباط با طرف مقابل را داشته باشد. همین موضوع برای شکل گیری دوستیهای پایدار و یا بدست آوردن فرصتهای شغلی و … نیز صادق است.
فردی که دارای مهارتهای ارتباطی موثری است، میتواند ازدواج پایداری را تجربه کند و یا پس از استخدام نیز در شغل خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
از دیگر مزایای برخورداری از مهارت های ارتباطی میتوان به افزایش اعتماد به نفس فرد اشاره کرد. به همین دلیل بر اهمیت یادگیری مهارتهای ارتباطی از همان کودکی تاکید میشود.
انواع مهارت های ارتباطی کلی
مهارتهای ارتباطی در دو دسته مهارت های کلی و جزئی دستهبندی میشوند. مهارتهای ارتباطی کلی نیز خود شامل دو دسته از مهارتهای انتقال پیام و مهارتهای دریافت پیام است:
- مهارتهای انتقال پیام : فرد باید برای انتقال پیام و اطلاعات خود به شخص دیگر از مهارتهای انتقال پیام شامل مهارتهای ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی استفاده کند. مهارت کلامی در واقع به شیوه استفاده از کلمات و مهارتهای غیرکلامی شامل زبان بدن از جمله حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن و … مربوط میشود.
- مهارتهای دریافت پیام : مهارتهای دریافت پیام بر اصل مهارت گوش دادن تاکید دارد. شما باید ضمن شنیدن حرفهای طرف مقابل سعی کنید آنها را درک کرده و پاسخ دهید.
انواع مهارت های ارتباطی جزئی
همانطور که اشاره کردیم مهارتهای ارتباطی علاوه بر مهارتهای کلی شامل مهارتهای ارتباطی جزئی نیز میشود. این مهارتها نیز دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:
-
مهارتهای ارتباطی بین فردی
انسانها برای برقراری ارتباط با دیگران باید از مهارتهای ارتباطی بین فردی برخوردار باشند. بدین معنی که بتوانند در دریافت و انتفال پیام به خوبی عمل کنند.
برای این کار افراد باید ابتدا از مهارت گوش دادن برخوردار باشند و پس از شنیدن و فهمیدن حرفهای طرف مقابل، سعی کنند به او پاسخ موثر بدهند. بهتر است برای تقویت مهارت گوش دادن در حین صبحت کردن به حرفهای طرف مقابل گوش دهید، با چهرهای خوشرو و با لبخند به او نگاه کنید تا بتوانید با درک عمیق صحبتهای او پاسخ مناسبی را ارائه دهید.
در بسیاری از کسب و کارهای موفق تاکید بر یادگیری مهارتهای کاری است. یادگیری مهارتهای کاری علاوه بر تاثیر مثبت در روند کار، باعث بهبود اخلاق کارکنان نیز میشود و در نهایت باعث افزایش فروش و رضایت مشتری نیز خواهد شد.
لازمه یک ارتباط کاری موثر شنیدن صحبتهای مشتری و درک نیاز او و سپس ارائه محصول متناسب با درخواستش میباشد. بهتر است برای تقویت مهارت ارتباط کاری، مهارتهای کلامی و غیرکلامی خود را تقویت کنید.
کسی که دارای مهارتارتباطی نوشتن است، از طریق نوشتن میتواند پیامهای موثری را به دیگران منتقل کند.
ارتباطات نوشتاری از طریق نامه، ایمیل، یادداشت، خبرنامه و … برقرار میگردد. برای اینکه نوشتار شما تاثیرگذاری خود را بر روی مخاطب داشته باشد، باید با یک مقدمه جذاب شروع شده و اهداف شما را از نوشتن به وضوح انتقال دهد.
لازم است اشاره کنیم یکی از لازمههای مهارت ارتباطی نوشتن اطلاع از دستور زبان فارسی و املای درست کلمات است.
مهارت های ارتباطی زوجین
کسانی که از مهارتهای ارتباطی موثری برخوردار هستند، در شروع یک رابطه برای ازدواج بهتر عمل میکنند و همینطور ازدواج پایدار و موفقی دارند.
در واقع زوجینی که دارای مهارت های ارتباطی هستند در قدم اول دارای مهارت گوش کردن میباشند و سعی میکنند به بهترین نحو به حرفهای طرف مقابل گوش دهند و ضمن درک کردن حرفهایش با او همدلی کنند.
کسی که به حرفهای همسرش به خوبی گوش میدهد و آنها را میفهمد میتواند با برخورداری از مهارتهای کلامی پاسخ مناسبی نیز به او بدهد.
در واقع اگر هر دو نفر در یک رابطه زناشویی از مهارت های ارتباطی برخوردار باشند، در زمان و مکان مناسبی و البته به شیوه صحیحی با یکدیگر حرف میزنند و حتی اگر مشکلی باشد، در آرامش آن را حل خواهند کرد.
به طور کلی میتوان گفت داشتن مهارت های ارتباطی برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک الزامی است. اگر به دلیل نداشتن مهارت گوش دادن و یا مهارتهای کلامی با همسرتان مشکل دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنید.
مهارت های ارتباطی کودکان
یادگیری مهارت های ارتباطی برای یک انسان الزامی است و توصیه روانشناسان این است که والدین سعی کنند زمانی که فرزندشان در سنین کودکی قرار دارد، این مهارتها را به او بیاموزند.
آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان در سنین کم آسانتر است و باعث میشود او کم کم با ورود به اجتماع و مدرسه نسبت به همسالان خود در برقراری ارتباط و دوست یابی موفقتر عمل کند و همینطور در درسهایش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
اگر نمیدانید برای یادگیری مهارتهای اجتماعی در کودکتان چه اقداماتی را انجام دهید، میتوانید از روانشناس کودک مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.
مهارت های ارتباطی | نکات پایانی
- در مجموعه مهارتهای ارتباطی، برقراری ارتباط با زبان بدن نیز حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید با برقراری ارتباط چشمی، لبخند زدن و توجه به حرفهای طرف مقابل با زبان بدن به او نشان دهید که مایل به شنیدن حرفهایش هستید.
- سعی کنید برای افزایش مهارتهای کلامی خود وقتی میخواهید موضوعی را بیان کنید، ماجرا و یا داستانی را نیز تعریف کنید تا هدفتان را به وضوح مشخص کنید.
- از مهمترین نکتههای یادگیری مهارت های ارتباطی این است که شما باید با هر کس متناسب با سن، شخصیت و شرایط او صحبت کنید.
- سعی نکنید برای ادای حق مطلب، موضوعی را مفصل توضیح دهید. از جمله مهارتهای کلامی این است که شما کوتاه و مختصر هدف خود را ارائه دهید.
- در برقراری ارتباط موثر مهارت گوش دادن و احساس همدلی نیز بسیار حائز اهمییت است.
- سوال کردن میتواند از مهمترین موارد برخورداری از مهارت گوش کردن باشد. میتوانید پس از گوش دادن به حرفهای طرف مقابل اگر ابهامی برایتان وجود دارد، سوال کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی میتوانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.
برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید
آخرین تحقیقات علمی روانشناسی
سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید
تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل
سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539
:: برچسبها:
مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0